2 marca, 2020 Rower MTB od podstaw – składamy model pod siebie

Rower MTB od podstaw – składamy model pod siebie

Ten post znów będzie długi, więc tradycyjnie: jeśli nie lubisz czytać, przeglądaj dalej 

Nawiązując do ostatniego posta dot. zakupu roweru do 2000 zł, 3000 zł i 5000 zł, zajmiemy się budową roweru z pojedynczych komponentów oraz postaram się podpowiedzieć na co zwrócić uwagę. Niewątpliwym plusem składania maszyny jest dobranie części „pod siebie” oraz „rozłożenie” projektu w czasie. Postaram się również odpowiedzieć na pytanie od jakiej kwoty warto składać rower, bo uwaga, składany rower zawsze „wyjdzie” drożej niż gotowy z katalogu…

Zanim zaczniemy, przypomnę, że skupiamy się na męskim rowerze MTB z kołami 29″ z myślą o startach w lokalnych maratonach – z możliwością upgrade’u w przyszłych sezonach. Ceny wzięte z katalogu +/- 10 zł, ale nie przeczę, że gdzieś mógł się wkraść błąd  Podsumowania nie obejmują kosztów „złożenia”.

Myśląc o składaniu roweru od zera przede wszystkim należy określić budżet, jaki możemy przeznaczyć – najdroższym elementem oczywiście będzie widelec – powietrzny amortyzator to koszt od. 1200 zł w górę… Zanim „rozpiszemy” sobie projekt, musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: na czym najbardziej nam zależy – czy lepiej kupić napęd z wyższej grupy, czy lekkie i wytrzymałe koła przystosowane do bezdętek, a może hamulce lub komponenty z włókna (mostek, kierownica, sztyca).

Spróbujemy złożyć rower dla początkujących – do 2500 zł:

Rama: Mosso 2902 – cena: 544 zł
Widelec: Mosso M5 – cena: 329 zł
Koła: piasty novatec NT-DO41SB i NT-DO42SB oraz obręcze Rodi FW Disc 29 – cena: ok. 390 zł
Hamulec: Avid BB5 + tarcza 160mm (tylko tył) z klamką Shimano Deore – cena: ok. 250 zł
Korby: Shimano Alivio 42/32/22 HT2 (demontujemy 22T) + wkład suportu – cena: 300 zł
Łańcuch: Shimano HG53 – cena: 59 zł
Kaseta: Shimano M300 – 9s – cena: 89 zł
Manetki: Shimano Alivio – cena: 145 zł (kpl)
Opony + dętki: Mitas Ocelo 2,10 – cena: 120 zł (kpl)
Przerzutka przód/tył: Shimano Alivio – cena: ok. 200 zł
Sztyca, siodło, mostek, kierownica – cena. ok. 150 zł

Łączny koszt to 2576 zł… Należy doliczyć koszt linek, pancerzy, sterów, chwytów, i innych drobnych elementów, więc przekroczyliśmy wcześniej założony budżet. Wynika z tego, że rower do 2500 zł lepiej kupić w salonie i ew. w późniejszym czasie wymienić kilka części 

Dla średnio-zaawansowanych rowerzystów proponujemy budowę na ramie Accent Peak 29″ (cena kat. 899 zł), która jest niewątpliwym hitem w stosunku ceny do jakości – z fajną, sportową geo oraz wagą 1740 g dla rozm. L! 

Rama: Accent Peak 29″ – cena: 899 zł
Widelec: Mosso M3 Pro – cena: 339 zł
Koła: piasty novatec NT-DO41SB i NT-DO42SB oraz obręcze Rodi FW Disc 29 – cena: ok. 390 zł
Hamulec: Shimano M447 x 2 + tarcze- cena: ok. 450 zł
Korby: Shimano Alivio 42/32/22 HT2 (demontujemy 22T) + wkład suportu – cena: 300 zł
Łańcuch: Shimano HG53 – cena: 59 zł
Kaseta: Shimano M300 – 9s – cena: 89 zł
Manetki: Shimano Alivio – cena: 145 zł (kpl)
Opony + dętki: Mitas Ocelo 2,10 – cena: 120 zł (kpl)
Przerzutka przód/tył: Shimano Alivio – cena: ok. 200 zł
Sztyca, siodło, mostek, kierownica – cena. ok. 200 zł

Łączna kwota to 3191 zł  Doliczając koszt drobnych elementów jak wyżej (pancerze, linki, itd) spokojnie zmieścimy się w kwocie 3500 zł – więc ustalmy, że taki budżet należy przeznaczyć na „spersonalizowaną” maszynę. Lecz… nie jestem pewien czy jest to lepszy rower od kupionego w salonie za podobną kwotę, ponieważ ciągle mamy sztywny widelec  Z drugiej strony mamy pełną grupę Alivio, rower nie będzie ciężki, a po mazowieckich, równych terenach można spróbować pojeździć ze sztywniakiem 

Mogąc przeznaczyć większą sumę, proponujemy złożyć lekki rower na wiele sezonów, bez upgrade’ów w najbliższym czasie:

Rama: Accent Peak 29″ – cena: 899 zł
Widelec: Manitou R7 – cena: 2499 zł
Koła: piasty novatec NT-DO41SB i NT-DO42SB oraz obręcze Accent EXE 29 – cena: ok. 1200 zł
Hamulec: Shimano XT x 2 + tarcze- cena: ok. 950 zł
Korby: Shimano XT 36/24 HT2 + wkład suportu – cena: ok. 500 zł
Łańcuch: Shimano HG95 – cena: 120 zł
Kaseta: Shimano M771 – 10s – cena: 240 zł
Manetki: Shimano Deore – cena: 200 zł (kpl)
Opony + dętki: Shwalbe Rapid Rob (zwijane) 2,20 – cena: 240 zł (kpl)
Przerzutka przód/tył: Shimano XT Shadow – cena: ok. 400 zł
Sztyca, siodło, mostek, kierownica – cena. ok. 400 zł

W powyższym zestawieniu starałem się złożyć rower na pełnej grupie XT – oczywiście zamiennie możemy zamontować np. amortyztor Rock Shox, hamulce Avid, zmienić napęd na Sram, itp, lecz łączna kwota powyższego wynosi: 7648 zł! Dodając stery, linki, pancerze będzie to przeszło 8000 zł. Potwierdza się to o czym pisałem na początku – najdroższy jest amortyzator oraz rower złożony „samemu” będzie droższy niż katalogowy…
Za to mamy pewność, że każdy element jest starannie wybrany przez nas i posłuży klika sezonów 

Dziękuję za uwagę i gratuluję każdemu, kto dotrwał do końca tego felietonu  Tradycyjnie zachęcam do dyskusji i dzielenia się doświadczeniem z rowerzystami myślącymi o budowie spersonalizowanej maszyny! 

Dodaj komentarz

%d bloggers like this: